Fiecare copil este unic
Fiecare copil este unic în modul în care creşte, se dezvoltă, dobândeşte deprinderi şi competenţe. Copiii trec prin stadii similare de dezvoltare dar în ritmuri diferite. Această diversitate în dezvoltarea copiilor reflectă complexitatea fiecărui individ și modul său distinct de a învăța și de a se adapta la lumea înconjurătoare. Chiar dacă există anumite etape generale de creștere și dezvoltare, fiecare copil le parcurge într-un ritm unic, reflectând interesele, aptitudinile și mediul său de învățare personal. Este esențial să recunoaștem și să valorizăm această varietate, oferind sprijin și îndrumare personalizată pentru fiecare copil în parte.
Copiii au rol activ
Copiii au rol activ în procesul de învăţare. Copiii nu sunt recipiente pasive pentru cunoştinţe. Ei învaţă prin joc, prin implicare activă, prin angajare, explorare şi exploatarea simţurilor – auz, văz, gust etc. În concluzie copiii trebuie expuşi unei game cât mai bogate de oportunităţi de învăţare, în moduri diferite şi în contexte diferite.
Învăţarea şi dezvoltarea copiilor
Învăţarea şi dezvoltarea copiilor sunt concepte multidimensionale şi toate domeniile de dezvoltare sunt intercorelate. Se acordă atenţie tuturor domeniilor deoarece învăţarea şi dezvoltarea copiilor sunt procese complexe şi se petrec traversând simultan toate domeniile de dezvoltare.
Familia, comunitatea şi mediul
Familia, comunitatea şi mediul au un rol important în dezvoltarea copilului. Familia reprezintă un factor semnificativ prin contribuţia lor asupra dezvoltării şi învăţării copilului de-a lungul întregii vieţi a acestuia. Copiii se dezvoltă şi învaţă în contextul interacţiunii şi relaţiilor pe care aceştia le stabilesc cu primele persoane care au grijă de ei, părinţii, apoi cu comunitatea apropiată şi mediul în care trăiesc.
Toţi copiii au capacitatea de a învăţa
Toţi copiii au capacitatea de a învăţa și de a realiza progrese în dezvoltare indiferent de dispoziţia lor fizică sau emoţională, de experienţele anterioare sau moştenirea culturală.
Dobândirea de abilități
La vârsta timpurie copiii dobândesc abilităţi îndeosebi prin utilizarea diverselor strategii de învăţare şi prin construirea de contexte variate şi medii de învăţare. Utilizarea unor modalităţi de predare şi învăţare variate şi diverse experienţe de învăţare şi dezvoltare.